Värdefullt relationsbygge

Vårt mål är att alla som kommer in till oss ska känna sig sedda och välkomna. Ibland är det stressigt, både för kunder och depåpersonal, men allt som oftast brukar det finnas tid för en pratstund och en kopp kaffe, det tror vi gynnar alla i slutändan. På depån i Skövde träffar vi Jörgen och Mikael som setts i uthyrningsbranschen i tolv år. Och det har hunnits med en del kaffedrickande genom åren.

Hur lärde ni känna varandra?

Jörgen: Jag började hyra av Mikael när han var uthyrare på ett annat företag, för tolv år sedan. När han har bytt jobb har jag följt med, flera gånger faktiskt. Det handlar om personkemi helt enkelt. Jag tycker att det är viktigt att det fungerar på ett personligt plan också.

Mikael: Och så gillar vi ju kaffe båda två – och att sitta och tjöta lite.

Hinns det med?

Mikael: Här gör det det. Om jag jämför med när jag har jobbat på andra uthyrningsfirmor så har det inte alltid varit självklart, men jag upplever det som något värdefullt. Och ett bra sätt att jobba. På en del ställen fungerar det mer som kassan i en mataffär där kunden bara kommer in snabbt och betalar för det man ska ha.

Jörgen: Så var det ju på ett av ställena du jobbade, då hann vi inte prata så mycket, utan hejade mest. Nu är det mer som när vi lärde känna varandra. Som kund märker man att det här är ett annat sätt att jobba, här finns mer tid till att prata igenom både jobb och annat.

Vad är fördelarna med det?

Jörgen: Framför allt blir det ju mer personligt, och det uppskattar jag.

Mikael: Jag märker att det ofta är en fördel att prata en stund, då hinner kunden komma på att ”visst jävlar, det var ju det där också”. Och så får man med det också, istället för att ha hunnit åka några mil innan man kommer på vad man glömt. Det ger också oss möjlighet att ta en annan roll, vi kan tipsa och ge råd. I eftermiddag har vi t ex bjudit in kunder som vi vet använder golvslipar, för att visa maskinerna vi har och hur de fungerar.

Jörgen: Det där är jättebra, det händer ju ofta när jag kommer in att du visar någon ny maskin eller uppdaterad modell. Det är naturligtvis värdefullt att veta vad som finns, det är inte så lätt att hålla sig à jour med vad som är nytt hela tiden.

Mikael, brukar du t o m ha lite koll på vad Jörgen har för projekt på gång?

Mikael: Jo då, absolut, det där hinner vi prata om en hel del. Men det är ju inte bara det, vi har känt varandra så länge nu så man har ju ganska bra koll på varandra även privat.

Jörgen: Det händer ganska ofta att jag ska göra något och inte har full koll på vad jag behöver och vad som är de bästa grejerna för just det, då ringer jag ofta till Mikael och pratar igenom uppdraget och så tipsar han.

Mikael: Så då handlar det ju egentligen bara om hur mycket jag kan lura på dig, eller hur Jörgen!?

Jörgen: Ja, eller hur! Men det har ju faktiskt hänt att du har genererat jobb till mig också, så vi har ju tjänat på det båda två!

Tror ni att er relation är typisk för mindre städer?

Jörgen: Det tror jag, det blir nog mer personligt här.

Mikael: Jag tror att HLLarna i Stockholm har jättebra relationer till sina kunder också, men det måste vara svårt att ha samma koll, där är ju ett helt annat flöde av maskiner. Här vet vi ju ganska bra vad våra kunder brukar hyra och vem som gör vad. Logistiken brukar alltid lösa sig har jag lärt mig med åren, men när högsäsongen drar igång och alla vill ha samma typ av maskiner samtidigt kan det bli lite svettigt, då är det också en fördel att ha en bra relation till kunderna.

Jörgen: Då händer det ju att du ringer mig och kollar om jag t ex behöver ha kvar maskiner som andra frågar efter. Och behöver jag inte det så är det ju inga konstigheter, då kommer jag in med dem tidigare. Jag vet ju att det gynnar mig en annan gång!

Mikael: Vi försöker göra det så enkelt som möjligt för alla, och jag tror att alla tjänar på det faktiskt.

Jörgen, är det självklart för er att hyra maskiner?

Jörgen: Absolut. För oss betyder hyrandet att vi har tillgång till ett större, mer specialanpassat och mer uppdaterat utbud än om vi skulle äga allt själva. Det gör ju att vi alltid har det senaste och allt är hela tiden besiktat och godkänt. Det finns ju också en stor fördel när något krisar, vissa moment är kritiska och då vet jag ju att hjälpen finns att få om det skulle behövas. Ni försöker alltid lösa det om ni kan och det är viktigt.

Mikael: Jag tror i och för sig att det bara har hänt en gång på tolv år att du sagt att det var panik, då slängde vi oss i bilen. Säger du att det är bråttom så vet man att det är bråttom.

Jörgen: Det är tryggt att veta! Vi ses snart, Mikael. Tack för kaffet!

Jörgen Björnberg, Kund HLL Skövde

Tillsammans med sin bror äger och driver Jörgen sedan 1986 byggfirman Björnbergs trä & bygg i Hjo. Företaget har fyra anställda och tar uppdrag av skilda slag, främst i Hjo och kommunerna däromkring, med en majoritet av kunder inom lantbruksnäringen.

Mikael Dahlgren, Depåchef HLL Skövde

När HLL skulle öppna sin depå i Skövde 2016 anställdes Mikael som uthyrare. Då hade han erfarenhet från ett par andra maskinuthyrningsföretag och hade även arbetat som fastighetsskötare. Sedan maj 2018 är han depåchef och har fyra anställda på uthyrning och service, samt ett par utesäljare.

Hyrkorgen

Våra depåer